Szybkie i proste ciasteczka bez cukru i bez żadnego słodzika. Czyli dość wytrawne, ale lekko maślane i idealne do przyozdobienia pyszną czekoladą lub przełożenia słodkim kremem. Nie ma w nich ani grama cukru a są smaczne bo kruche i maślane, idealne dla dzieci. Moim smakowały bo nie jedzą sklepowych i nasza rodzina woli mniej słodkie. Jeśli Ty wolisz słodsze ale nadal zdrowsze niż te sklepowe czy z cukierni, to dodaj łyżkę czy dwie cukru lub miodu i będziesz mega zadowolona/y. Bo będzie pysznie a dużo zdrowiej. Kupne ciasteczka zawierają kilkanaście łyżek cukru, a te niby zdrowsze bo bez cukru, często zawierają słodziki i są tak samo słodkie jak te  bez cukru, więc przyzwyczajają dzieci to bardzo słodkiego smaku. A tego warto unikać.

Bo słodycze nie są złe bo są słodkie, każdy czasami lubi zjeść coś słodkiego. Jest to naturalne i nic w tym złego. Rodzimy się z preferencją do słodkiego smaku, bo i mleko matki z piersi, i mleko modyfikowane, są słodkie.

Chodzi o jakość cukru, poziom słodkości kupnych słodyczy oraz ilość jaką ich zjadamy. Ponadto cukier uzależnia, im więcej słodyczy, im bardziej są słodkie, tym bardziej nas do nich ciągnie. Wiem o tym z własnego doświadczenia bo jestem urodzonym łasuchem, i zanim nie skończyłam studiów, pochłaniałam ich bardzo wiele. Tak zresztą zaczęła się moja historia z dietetyką. Ale to już temat na osobny dłuższy artykuł.

Ciastkom tym możesz nadać dowolnie wybrany kształt, u nas kształty wielkanocne bo mamy marzec i czekamy z nostalgią na wiosnę i święta. Ciastka można udekorowac gorzką czekoladą lub przełożyć ulubionym kremem. Moje ulubione kremy to krem czekoladowy wegański oraz krem śmietankowy z mascarpone.

Ciastka te są także zdrowsze poprzez użycie pełnoziarnistej mąki a nie tylko białej oczyszczonej co się równa = bezwartościowej.Warto wypróbować i się przekonać. 

Składniki: 

 

  • 70 ml mleka (lub wody)
  • 250 g masła
  • 200 g mąki pszennej lub orkiszowej jasnej (np. typu 450)
  • 200g mąki pszennej pełnoziarnistej
  • 1 jajko do posmarowania ciastek (opcjonalnie)

Wykonanie: 

Mąkę łączymy z masłem i mlekiem. Wyrabiamy ciasto do momentu aż powstanie jednolita, gładka kulka. Owijamy ciasto w papier do pieczenia (zamiast folii, która jest mniej ekologiczna) i odstawiamy do lodówki na pół godziny. Lub do zamrażalki na ok 10 minut.

Następnie rozwałkowujemy ciasto na płat o grubości kilku milimetrów. Nie za grubo, nie za cienko 😉 Wycinamyciasteczka używając ulubionych czy wybranych tematycznie foremek. Układamy je na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia.

Każde ciastko można posmarować roztrzepanym jajkiem – żeby nadać im złocistego koloru. Dla osób z alergią na jajko, lub bardziej leniwych 😉 etap do pominięcia.

Pieczemy przez 11-12 minut przy 180 C stopniach.

Wyjąć, chwilę przestudzić na blaszce, następnie udekorować lub deliaktnie (ciastka są kruche) przełożyć kremem. Smaczności!

Jeśli podoba się Tobie przepis i interesują cię szybkie i zdrowe przepisy bez użycia rafinowanego cukru oraz wzbogacone w wartości odżywcze i błonnik – zapraszam do mojego Ebooka „Warzywne Ciasta”.