Pisałam już o tym jak ciasta sklepowe nas trują i dlaczego warto omijać je wielkim łukiem. Wiemy już, że ciasta domowe są nie tylko smaczniejsze, ale i dużo zdrowsze.

Wystarczy kilka sztuczek, aby przygotowywać desery, które można jeść bez wyrzutów sumienia. Sekret tkwi w doborze odpowiednich składników. Rezygnując z masła, pszennej mąki i cukru, można zaoszczędzić dużo kalorii, bez straty dla smaku wypieku. Taka zdrowa przekąska może być naprawdę pyszna, a zarazem pożywna.

Unikajmy cukru

Przede wszystkim to ciasto, które nie zawiera zbyt dużej ilości cukru. Nie pomoże to tylko uniknięciu otyłości i nadwagi – nadmiar węglowodanów w diecie może prowadzić także do wielu innych, często poważnych schorzeń, osłabienia odporności oraz szybszego starzenia się skóry. Chcesz być zdrowa i piękna, unikaj cukru.

Uważajmy na tłuszcz

Niebezpieczne dla zdrowia są te tłuszcze, które w procesie przemysłowym zostają utwardzane. Dzięki zmianie konsystencji olejów roślinnych przedłużana jest ich żywotność oraz trwałość, dlatego tak chętnie dodawane są do produktów z długim terminem przydatności. Dzięki nim np. ciasteczka „sklepowe” tak długo są „świeże” i kruche. Tłuszcze trans zwiększają ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2, otyłość, miażdżycę czy choroby nowotworowej. Piekąc w domu możemy tego uniknąć. Plus poprzez różne sztuczki obniżyć zawartość tłuszczu i zmniejszyć kaloryczność naszego wypieku.

5 sposobów na zdrowsząwersję tradycyjnego domowego ciasta

  1. Tajna broń – owoce

Ciasto z owocami to klasyk, ale dla ograniczenia kalorii, warto ich użyć nie w formie dodatku, a głównego składnika. Zmiażdżone banany, mus z jabłek czy awokado sprawią, że deser będziemiękki, wilgotny i dłużej zachowa świeżość. Warto rozpocząć od prostego chlebka bananowego. Dzięki słodkim owocom do masy nie trzeba dodawać zbyt dużo cukru, a ich konsystencja sprawia, że nie potrzebujemy masła. Do ciasta warto dodać ulubione bakalie, a całość posłodzić zdrowszym zamiennikiem cukru, np. miodem a najlepiej pastą daktylową.

  1. A co powiecie na warzywa?

Ciasta z warzywami już nikogo nie dziwią. Pokochaliśmy marchewkowe i dyniowe, które są bardzo wilgotne, aromatyczne i dobrze komponują się z korzennymi przyprawami. 

Największą ich zaletą jest to, że ciasta warzywne pozwalają w łatwy i wyjątkowo przyjemny sposób przemycić do diety cenne witaminy i inne substancje odżywcze jak błonnik. Ponadto niektóre warzywa takie jak np. burak czy dynia, zawierają w sobie naturalną słodycz, która sprawia, że spokojnie można uniknąć dodatkowego dosładzania. Do wypieków można wykorzystać wiele różnorodnych warzyw. Rozdrobnione świetnie zastępują „mokre” składniki, czyli masło lub olej. Prócz znanej w tej roli marchewki, inne warzywa to cukinia, szpinak czy ogórek. Powstaną z nich pyszne i aromatyczne ciasta, a i tak nikt nie uwierzy, że jest w nich tyle warzyw.

Ciasta warzywne to prawdziwy rarytas, który jest nie tylko smaczny, ale także pozwala w łatwy i wyjątkowo przyjemny sposób przemycić do diety cenne witaminy i inne substancje odżywcze jak błonnik. Ponadto niektóre warzywa takie jak np. burak czy dynia, zawierają w sobie naturalną słodycz, która sprawia, że spokojnie można uniknąć dodatkowego dosładzania. Do wypieków można wykorzystać wiele różnorodnych warzyw. Prócz znanej w tej roli marchewki, inne warzywa to cukinia, szpinak czy ogórek. Powstaną z nich pyszne i aromatyczne ciasta, a i tak nikt nie uwierzy, że jest w nich tyle warzyw.

  1. Kasza nie tylko na obiad

Miłośnicy zdrowego stylu życia przepadają za kaszą jaglaną, którą można wykorzystać na wiele sposobów. Jest świetnym dodatkiem do obiadu czy sałatki, ale można z niej zrobić „jaglankę”, czyli odpowiednik owsianki, desery oraz ciasta. Kasza jaglana jest zdrowa, działa odkwaszająco i dostarcza wielu witamin i minerałów. Warto sięgać po nią jak najczęściej, zwłaszcza w okresie zimowym, ponieważ rozgrzewa i pomaga na problemy z zatokami. Kasza jaglana może być składnikiem czekoladowego brownie (przepis). Warto wymieszać ją z prażonymi jabłkami, orzechami i miodem, aby uzyskać smakowity i pożywny deser.

  1. Błonnik prosto z ciasteczka

Płatki owsiane to jeden z najzdrowszych produktów. Są źródłem błonnika, który reguluje pracę układu pokarmowego, daje uczucie sytości i zapobiega podjadaniu. Osoby na diecie powinny dbać o to, by ich jadłospis był bogaty w ten składnik. Można to zrobić w bardzo smaczny sposób – piekąc ciasteczka z płatkami owsianymi.

Małe i pożywne idealnie sprawdzą się jako podwieczorek, ale równie dobrze można je zjeść na drugie śniadanie w pracy. Do zdrowych ciasteczek owsianych warto dodać naturalne masło orzechowe, suszone owoce, nasiona, pestki oraz orzechy. Dzięki tym składnikom deser zamieni się w przekąskę pełną wartości odżywczych.

Błonnik występuje w produktach pełnoziarnistych, dlatego używam i polecam taką mąkę do ciast. Bogate w błonnik są również warzywa i owoce. Dlatego ciasta warzywne z pełnoziarnistej mąki sa sycące i pożywne. 

  1. Orzechy zamiast mąki

Biała pszenna mąka to składnik, którego należy unikać, będąc na diecie. Jest też wykluczona z żywienia osób z nietolerancją lub nadwrażliwością na gluten. Nie musi to jednak oznaczać pożegnania z ciastami. Mielone orzechy idealnie sprawdzą się jako mąka w wielu przepisach na słodkości. Nie zawierają glutenu, dostarczają witamin i minerałów, a dzięki nim wypieki są wilgotne i bardzo aromatyczne. Do pieczenia można wykorzystać mielone migdały, orzechy laskowe, włoskie czy pekany. Są dostępne w sklepach spożywczych, ale można je też zmielić w domu przy pomocy blendera lub maszyny do mielenia kawy. Można je cześniej uprażyć je, aby wydobyć niezwykły zapach.